✌️

✌️

تلاشی در راستای فهم قرآن برای کودکان

طبقه بندی موضوعی

کلمات کلیدی

بایگانی

آخرین مطالب

خلاصه اهداف تربیتی سوره حمد و شیوه تدریس

شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۳۴ ب.ظ

چکیده اهداف تربیتی سوره حمد و نحوه تدریس به دبستانی ها
نحوه ارائه سوره به بچه های دبستان:
مراتب پایین تر زندگی کردن با سوره را در واقع داریم یاد میگیریم و می فهمیم چگونه آنرا در زندگی خود جاری کنیم. 
برای دبستانی ها سوره حمد: زیبا بینی، تحسین آن و رفتارهای زیبا است.
بچه های اول تا ششم متناسب با سطح رشدی خود چیزهای زیادی از این حقایق می فهمند.
در پایه اول: نشان دادن زیبایی و تحسین کردن آن.
ببینید چقدر این حقیقت زیباست. گل زیبا نشان می دهیم و سوره حمد برایشان می خوانیم. از سوره حمد یاد میگیریم این را می بینیم میگوییم به به. اگر ظرفیتش بود می توانیم بگوییم خدا این را آفریده. زیبایی های فطری و طبیعی باشد. در حقیقت و حق مطلب زیبا باشند نه زشتی های زینت داده شده است. مادر و رفتارهای او، یادگرفتن و... زیباست. فرصتی برای تحسین کردن زیبایی را برایشان فراهم می کنیم. با ابراز شادی می توانند آن را ابراز کنند.
در پایه دوم: دیدن تنوع زیبایی
ابعاد زیبایی هر چیز را ببینند. مثلا درختی را می بینند. قشنگی های این درخت چه چیزهایی است؟ این درخت سایه دارد اطرافش هوا خنکه به به . در زمستون برگاش می ریزه به به و...
سوم: بحث رفتار و عمل خودشون می رود. رفتارهای زیبا را یاد می گیرند.
اگر بچه های سوم اولین بار است که آموزش حمد می بینند باید مفاهیم پایه های قبلی را هم با آنها تمرین کنیم.
همانطور که دنیا پر از زیبایی هست ما هم می توانیم کارهایی کنیم که تحسین بشویم. دلشان بخواهد کار زیبا بکند و تحسین شوند. مثلا امانت بدهند می گوییم به به چه کار زیبایی. رفتار خوب با مادر یا والدین، آشغال نریزد و...
پایه چهارم: مرحله جدید وارد می شوند. رفتارهای زیبا ممکنه با سختی همراه باشد.
پایه پنجم: این رفتارهای زیبا که ممکنه سخت باشد را باید در تعامل با دیگران انجام دهیم.
تعامل با دیگران سختی دارد. من تند باشم و دوستم کند... این تعامل سختی دارد. ولی انسان آن را می پذیرد تا به نتایج خوبی برسد. مثلا بغل دستی فرد او را اذیت می کند باید یاد بگیرد در تعامل با آنها سختی دارد.
دیگران ممکنه معلم، همکلاسی، والدین یا... باشد.
این را باید بداند که این را از سوره حمد یاد گرفته که کسی را میبیند سلام  می کند و رفتارهای قشنگی انجام می دهد. به کوچکترها کمک می کند و...
ششم: بحث روی فعالیت های گروهی می رود. در قالب گروه این رفتارهای زیبا را انجام دهند. به صورت دسته جمعی کار قشنگی را برنامه ریزی کنند و آن را انجام دهند.

وقتی سوره حمد برای بچه ها می خوانیم ترجمه نمی گوییم. سوره حمد خیلی حقایق والاتری از انچه ترجمه می کنیم دارد. با اطمینان این را می گویم: دانش آموزان دبستانی از ترجمه قران چیزی نمی اموزند حتی ممکنه آسیب زا هم باشند. اگر بچه های بزرگتر مطالبه کردند ترجمه را برایشان می خوانیم...
روی ترجمه مانور نمی دهیم.
خواندن سوره حمد را برایشان می خوانیم. سوره حمد داره به ما می گوید دنیا پر از زیبایی هست و آن را باید تحسین کنیم و ...
ارزیابی:
نباید مستقیم بپرسیم که سوره حمد به ما چه می گوید؟ سوره حمد را از حفظ بخوان.
این مردود است.
مکرر ما در یک فضای شاد به مدت دو سه هفته... جوری که بچه ها لذت ببرند و تقاضای خواندن سوره بکنند، سوره را می خوانیم. 
در کلاس اول 80 درصد بازی و فعالیت شاد 20 درصد صحبت.
سعی میکنیم سوره را وارد زندگی بچه ها بکنیم. نباید دانستن با عمل جدا باشد. اگر فهمیدیم باید رفتار زیبا بکنیم پس برویم رفتارهای زیبا بکنیم. رفتارهای زیبا جدید در زندگیشان ایجاد شود. 
هر روز یک سوره با یک نکته گفته شود خیلی کاربردی نیست. حداقل یک هفته را به یک سوره اختصاص دهید. مباحث را همینجوری نگویید. از آنها بخواهید کاری را انجام دهند. ما میخواهیم بچه ها سوره ها را فهم کنند و در زندگی جاری کنند.
کسی سوره را فهم کرده که اینور اونور زیبایی می بیند و تحسین می کند، زیبایی انجام می دهد و...
واسلام

۰۰/۰۳/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
جای خالی

فهم قرآن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی